(overgenomen van www.wvlagemors.nl)
Straks 19 minuten langer onderweg vanaf de Vondellaan naar Naturalis voor 3 jaar. Wat normaal een loopje is van nog geen 3 minuten, wordt nu 21 minuten lopen om Naturalis te bereiken. Voor de fiets is dat niet anders. En dat allemaal zodat straks een bus 10 seconden sneller van Katwijk naar Leiden is. De gemeente verzuimt bewoners in te lichten, dus bij deze wat wij al weten.
Na de uitspraak van de Raad van State is het bestemmingsplan ‘Leidse Ring Noord Plesmanlaan’ onherroepelijk en dus gaat de gemeente Leiden voortvarend aan de slag met de uitvoering van dit project. De werkzaamheden starten begin september 2024 en duren tot eind 2027. Wijkvereniging Lage Mors maakt zich echter zorgen over de grootschalige hinder die dit project met zich meebrengt.
- Eind augustus wordt al gestart met de ontmanteling van het Shell tankstation aan de zuidzijde van de Plesmanlaan. Daarmee wordt ook een uitgang van de wijk Lage Mors opgeheven: het is vanaf dat moment niet meer mogelijk om via dit terrein naar de Plesmanlaan te rijden met de auto. Wat er met het fietspad langs het tankstation gebeurd is nog niet duidelijk.
- Vanaf 1 november gaat vervolgens gestart worden aan de Darwinwegkant. Er moet daar veel gebeuren met kabels en leidingen. Hinder onbekend.
- Vanaf januari 2025 gaat ook de hoofdfietsroute Pesthuistunnel en Darwinweg dicht en wordt het voor fietsers en wandelaars omfietsen of (flink) omlopen (19min). Het fietsverkeer zal gedurende de werkzaamheden nog meer hinder ervaren want ook beide fietspaden aan de noord- en zuidzijde van de Plesmanlaan gaan dicht
Grootschalige hinder dus voor alle mensen die gebruik maken van deze route. En dat geldt niet uitsluitend voor de inwoners van de Lage Mors, maar ook voor de inwoners van de Bockhorst, Hoge Mors, Transvaal en Stevenshof. Wijkvereniging Lage Mors vraagt zich al sinds haar oprichting in 2021 af waarom de Plesmanlaan überhaupt op de schop moet? De gemeente blijft echter stug volhouden dat dit echt moet. Iets met een bus die dan 10 seconden sneller is en fietsers die door een extra fietstunnel enkele seconden tijdswinst boeken. De kosten zijn echter gigantisch hoog (20 miljoen) voor die fractionele besparing in tijd. Daarnaast stelt de gemeente dat het niet mogelijk is om de hinder van de werkzaamheden te beperken. Die werkzaamheden starten al over 4 weken, maar van uitgewerkte communicatieplannen of duidelijke participatie is echter geen sprake. Er zijn nieuwsberichten, informatieavonden en duidelijke kaarten beloofd. Maar tot nu toe weet de wijk nog van niks. Vandaar dat wij het nu wel gaan vertellen. We hopen toch echt dat dit geen herhaling wordt van het Noordeinde, waar ondernemers één dag van tevoren hoorden dat de weg werd afgesloten voor een half jaar. Ook vragen wij de gemeente om een integraal overleg over de verkeersafwikkeling in en om onze wijk, maar tot nu toe is er nog geen overleg gepland. Naast alle bouwplannen (onze wijk verdubbelt in woningen) zijn er ook een scala aan verkeersplannen (herinrichting Plesmanlaan, verkeersveiligheid rondom scholen, herinrichting Vondellaan, Vondellaan naar 30km/u, autoluwe binnenstad etc.)
Behalve langdurige forse overlast levert het project Plesmanlaan niets op voor de omgeving ten zuiden van deze weg. Het is dan ook zeer wenselijk deze hinder nog enigszins te verminderen, want bijna 3 jaar de wijk moeizaam in- en uitkomen is echt teveel van het goede. Heldere en tijdige communicatie alsmede een integraal verkeersoverleg zijn daarbij zeer belangrijke randvoorwaarden. Daar hebben we toch een participatieleidraad voor? Gemeente Leiden, laat eens zien dat je het kunt!