Tja, nu worstelt het verkeer zich langs alternatieve routes naar Leiden Zuid of naar de Stevenshof en terug. Twee routes zijn daarvoor beschikbaar, de ene over de Haagsche Schouwbrug en de andere over de Rijnzichtbrug. En beide leiden tot een nog grotere verkeersdrukte in de aanvoerwegen, de Haagsche Schouwweg en de Morsweg, dan we al gewend waren. Verkeersregeling, zoals in de foto voor het verkeersplein voor het Haagsche Schouw, levert nauwelijks soelaas.
Veel van dat verkeer zou helemaal niet over die route hoeven te gaan als bestuurders eerder wisten dat de Churchillbrug – en dus de normale route tussen de A44 en de A4, afgesloten zou zijn. In de paar minuten tijd dat we stonden te kijken bij de brug kwamen er al drie auto’s aan die ter plaatse moesten omkeren. Veel bewegwijzering is er ook niet te vinden, zeker niet vanaf de afrit vanaf de A44. De prachtig uitgevoerde borden die aankondigen dat vier bruggen in onderhoud gaan, staan nog steeds trots bij de Stevenshofbrug. Om de fietsers en de busreizigers te informeren?
Voor automobilisten vanaf de A44 lijkt er nog een alternatief om via de afslag Oegstgeest naar de Willem de Zwijgerlaan te rijden. Maar ook daar wordt de route naar Leiden Zuid en de Stevenshof gefrustreerd door veel wegopbrekingen.
Er zou een alternatief geweest zijn als gewacht zou zijn tot de Rijnlandroute was afgerond. Die is voorzien voor eind 2022. Dan was er in ieder geval een redelijk snelle verbinding tussen A4 en A44. Je kan je afvragen of eind 2022 echt te laat zou zijn voor de renovatie van de Churchillbrug.
Ger Koper