In een uitgebreide brief geeft het gemeentebestuur aan waarom tot die keuze gekomen is. Na wat selectie – in overleg met de klankgroep zo schrijft het bestuur – kwamen drie varianten ter sprake (zie tekening)
- een viaduct over de Dr. Lelylaan tussen het nieuwe fietspad langs het spoor en de Morsweg (zoals ook opgenomen was in het kaderbesluit voor de ontwikkeling van het Werninkterrein),
- een nieuwe (deels beweegbare) brug voor voetgangers en fietsers tussen de Haagweg en het te ontwikkelen gebied,
- een nieuwe route vanaf het nieuwe fietspad langs het spoor naar de bestaande tunnel bij de Damlaan, aan de westzijde van de Dr. Lelylaan.
De beweegbare brug bleek te duur en de laatste optie zou nog steeds wild oversteken van de Dr Lelylaan aanmoedigen.
Terloops noemt de brief ook een vertraging in het verloop van de plannen veroorzaakt door de aannemer ABB. Immers, als niet vóór september 2023 wordt begonnen loopt men de rijkssubsidie mis. Het gemeentebestuur meent nog steeds die doodstreep te kunnen halen.
Ger Koper