Autoluwe binnenstad: grote gevolgen voor de Mors

Graag informeren we u over de voortgang van deze twee mobiliteitsprogramma’s. In de bijlage is de voortgangsrapportage Autoluwe Binnenstad en Leiden Duurzaam Bereikbaar toegevoegd.

Er zijn het afgelopen half jaar weer goede stappen gezet en zichtbare resultaten behaald die bijdragen aan een verkeersveilige, leefbare en bereikbare stad. In deze rapportage wordt de voortgang beschreven van alle maatregelen en projecten die onderdeel uitmaken van deze programma’s. Voor het geheel verwijzen we u graag naar de voortgangsrapportage in de bijlage, maar een aantal zaken lichten we hieronder aan u toe.

Voor de fietser is er meer veiligheid en ruimte gerealiseerd op het kruispunt Vijf Meilaan/Sweelincklaan/Debussystraat in het Bos- en Gasthuisdistrict. Op deze locatie, die in de verkeersveiligheidsmonitor als een van 9 verkeersonveilige aandachtslocaties staat, is de verkeersveiligheid voor fietsers verbeterd. Begin januari is de Centrumroute in gebruik genomen door R-netbussen en buslijn 45 naar Den Haag. Een mooi moment waarbij de binnenstad nog beter bereikbaar wordt met het (hoogwaardig) openbaar vervoer.

De binnenstad is niet alleen beter bereikbaar, maar ook daar is veel gebeurd. Zo is er meer ruimte voor voetganger en groen bij het opgeleverde Havenplein, Veerplein en Havenhoofd. De Oude Rijn is veel verkeersveiliger voor fietsers en voetgangers geworden nu de weg alleen nog bereikbaar is voor bestemmingsverkeer. Uit het onderzoek naar de verlegging van de busroutes en de verkeersafsluitingen op de Rijnzichtbrug en Turfmarkt blijkt dat het verkeerskundig mogelijk is. Het komende half jaar doen we hier nader onderzoek naar.

Nieuwsgierig geworden? Wilt u meer informatie, heeft u ideeën of wilt u iets anders kwijt over de autoluwe binnenstad? Neem dan contact met ons op via: autoluw@leiden.nl.

Jet van Haastrecht en Isidoor F.M. Hermans, gemeente Leiden